کاوشگران اوج دانش

تحصیل در آلمان

چرا تحصیل در آلمان

کیفیت بالای تحصیلات

آلمان به عنوان یکی از مراکز تحصیلات برتر در جهان شناخته می‌شود. دانشگاه‌های آلمانی با برنامه‌های تحصیلی متنوع و استانداردهای بالای آموزشی، به دانشجویان فرصتی برای یادگیری عمیق و توسعه مهارت‌های حرفه‌ای فراهم می‌کنند.

قطب صنعت اروپا

آلمان صنعتی ترین کشور در اروپا حتی در جهان می باشد رشد صنایع در این کشور در سالهای اخیر به اوج خود رسیده به موازات آن دانشگاهای صنعتی نیز رشد چشمگیری داشته اند

هزینه تحصیل مناسب

در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی و حتی آمریکا، هزینه تحصیل در آلمان نسبتاً کمتر است. بسیاری از دانشگاه‌های آلمانی دارای دوره‌های تحصیلی با هزینه نزدیک به صفر برای دانشجویان بین‌المللی هستند و همچنین امکانات مالی اضافی مانند بورسیه‌ها و کمک‌های مالی برای دانشجویان فراهم است.

فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی

فارغ التحصیلین دانشگاههای آلمان براحتی جذب کار می شوند. این موضوع هم در خود آلمان و هم در سایر کشورهای اروپایی امکان پذیر است

محیط زندگی متنوع و فرهنگی غنی

آلمان یک کشور پویا و چند فرهنگی است که دانشجویان بین‌المللی را با محیطی زندگی غنی و فرهنگی آشنا می‌کند. این کشور همچنین از نظر امنیتی و ارتباطات عمومی، به عنوان یکی از بهترین مقاصد برای زندگی و تحصیل در اروپا شناخته می‌شود.

زندگی و فرهنگ

آلمان یک کشور با فرهنگ، تاریخ غنی، و زندگی شهری پویاست. دانشجویان می‌توانند از مزایای این فضا بهره‌مند شوند و تجربه‌های فرهنگی و اجتماعی جدیدی را تجربه کنند

 

شرایط تحصیل در آلمان

  • برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم، نیاز است که ابتدا یک سال دوره کالج را پشت سر بگذارید و دارای مدرک زبان آلمانی در سطح B1 باشید. همچنین، معدل مدرک دیپلم باید بالای ۱۷ باشد و قبل از پذیرش در کالج، باید حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساعت زبان آلمانی آموخته باشید.
  • در کشور آلمان به صورت رایگان می‌توان در کالج تحصیل کرد و دانشجویان تنها باید هزینه زندگی خود را پرداخت کنند. این مبلغ بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو برای هر ترم تحصیلی در سال ۲۰۲۴ است.
  • بعد از پایان دوره کالج، متقاضیان برای ورود به دانشگاه، آزمونی را می‌دهند که در صورت عدم قبولی، می‌توانند بعد از یک سال و نیم مجدداً این دوره را تکرار کنند.
  • برای تحصیل در مقاطع فوق لیسانس، مدرک زبان آیلتس ۶٫۵ برای زبان انگلیسی و مدرک B1 همچنین برای زبان آلمانی لازم است به منظور اخذ مدرک برای پذیرش، داشتن مدرک معتبر لیسانس از دانشگاه‌های ایران ضروری است.
  • برای تحصیل در مقطع دکتری، نیاز است که دانشجو استاد راهنمایی برای خود پیدا کند و در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس، معدل بسیار بالایی داشته باشد

 

دوره‌های تحصیلی در آلمان

  • اولین مدرک تحصیلی آلمان که در سراسر این کشور و همچنین همه دنیا مورد اعتبار است، Bachelor است. Bachelor در آلمان بین ۶ الی ۸ ترم طول می‌کشد و هدف آن ارائه و تدریس اطلاعات و مفاد درسی اساسی در رشته مربوطه به دانشجو است.
    با پایان یافتن Bachelor دانشجو می‌تواند به دنبال شغلی برای خود باشد و یا برای ادامه تحصیل وارد مقاطع بعدی شود.
  • دوره بعدی Master است که در آلمان بسته به رشته، بین ۲ الی ۴ ترم به طول خواهد انجامید.
  • بعد از Master هم دوره دکتری و یا همان Promotion قرار دارد این دوره هم با توجه به رشته تحصیلی ۲ الی ۵ سال طول می‌کشد.
    تحصیل در آلمان همواره یکی از موضوعات مورد توجه دانشجویان ایرانی بوده است. در این قسمت مروری بر دوره‌ها و مقاطع تحصیلی در کشور آلمان خواهیم داشت:
    مدارک تحصیلی آلمان در لیسانس به ۲ دسته B.Sc مخصوص رشته های علوم پایه و مهندسی و B.A مخصوص علوم انسانی و در مقطع فوق لیسانس هم به M.Sc مخصوص رشته های علوم پایه و مهندسی و مخصوص علوم انسانی M.A تقسیم می‌شود.

 

تحصیل پزشکی در آلمان

دریافت پذیرش تحصیل پزشکی در آلمان بسیار سخت و رقابتی است. اصلی‌ترین شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان، در دست داشتن دیپلم دبیرستان و گواهی مهارت در زبان آلمانی می‌باشد. برای تحصیل پزشکی در آلمان به صورت رایگان، کشور آلمان بهترین گزینه است و دانشجویان بین المللی بسیاری از سراسر جهان، آلمان را یکی از بهترین مقاصد تحصیلی می دانند. دانشگاه های این کشور کیفیت آموزشی بالایی در رشته پزشکی دارند و علاوه بر این، پذیرش دانشجوی پزشکی نیز در این کشور نسبتا آسان است. رشته های علوم پزشکی بهترین رشته تحصیلی در آلمان می باشند، چرا که امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد، همچنین دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از فرصت های شغلی مناسبی برخوردار خواهند شد.
دوره های پزشکی در آلمان به زبان آلمانی برگزار می شوند، که البته دانشجویان می توانند با تحصیل در دانشگاه های خصوصی، به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنند. در رشته پزشکی در آلمان هیچ نوع بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه نمی شود، چرا که در این رشته رقابت زیادی بین دانشجویان وجود دارد. دوره پزشکی در آلمان حدود 6 سال (12 ترم) زمان می برد. به طور کلی دلایلی که سبب محبوبیت تحصیل پزشکی در آلمان می شود به شرح زیر می باشد:

تحصیل در کالج‌های آلمان

کالج در آلمان به منزله پلی بین تحصیلات متوسطه در کشورهای خارجی و تحصیلات عالی در دانشگاه‌های آلمان است. پس از عبور از پل کالج یک دنیای جدید هیجان انگیز در انتظار شما است.
به منظور مطابقت تحصیلی کشورهای مختلف با سیستم تحصیلی در کشور آلمان و آماده کردن داوطلبان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، کالج‌ها در آلمان دورهٔ یک ساله‌ای را ارائه می‌دهند که در طی آن دانشجو با مفاد درسی مورد نیاز برای تحصیل در رشتهٔ مورد نظر خود در دانشگاه و همین طور با زبان آلمانی تخصصی برای تحصیل در آن رشته آشنا می‌شود.
مهمترین معیار ورود مستقیم به دانشگاه در آلمان، تحصیلات متوسطه ۱۳ ساله است. اما در ایران دیپلم ۱۱ ساله است که با ۱ سال دورهٔ پیش‌دانشگاهی به ۱۲ سال می‌رسد .در نتیجه با پایان تحصیلات متوسطه ۱۲ ساله ایران (۱۱ سال + پیش دانشگاهی، یا ۱۲ سال نظام قدیم) متقاضی همچنان ۱ سال برای ورود به دانشگاه در آلمان کم دارد. معمول ‌ترین روش برای اضافه کردن سال سیزدهم به تحصیلات متوسطه و همینطور یادگیری زبان آلمانی برای شروع تحصیل در آلمان، شرکت در کالج است.
طی دوره یک ساله‌ در کالج، دانشجو با دروس پایه مورد نیاز برای تحصیل در رشته مورد نظرش در دانشگاه و همین طور با زبان آلمانی تخصصی آن رشته آشنا می‌شود. خبر خوش این که، تحصیل در کالج‌ها رایگان است و همچنین برخی هزینه‌ها از جمله هزینه‌های حمل و نقل در محدوده کالج را پوشش می‌دهد.
دانشجویان در مدت تحصیل در کالج اجازه کار ندارند و تنها در تعطیلی بین دو ترم می‌توانند کار کنند. بنابراین هزینه زندگی در این مدت بر عهده دانشجو است.
ارسال مدارک به این کالج‌ها معمولا بصورت مستقیم نیست. بدین معنی که دانشجو باید اصل و ترجمه مدارک خود را برای دانشگاهی که کالج تحت پوشش آن است و یا ارگان‌های مربوط به این کار بفرستد. برای دانستن جزییات این امر باید با کالج مربوطه مکاتبه کنید.