کاوشگران اوج دانش

تحصیل در اسپانیا

 تحصیل کارشناسی در اسپانیا

تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا، به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی امکان‌پذیر است و بسته به رشته تحصیلی انتخابی شما، ۳ الی ۴ سال طول می‌کشد. مدرک لیسانس در اسپانیا اصطلاحا “Grado” نامیده می‌شود و برای اتمام این دوره شما ملزم به گذراندن ۲۴۰ واحد ECTS در یک بازه چهارساله هستید. هزینه تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های اسپانیا از ۱۰۰۰ یورو (۱۱۲۳ دلار) در سال شروع می‌شود. این شهریه در دانشگاه‌های خصوصی بسیار بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است اما دو نکته زیر را به خاطر داشته باشید:

تمامی دوره‌های مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا، به زبان اسپانیایی تدریس می‌شوند.

تدریس به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی، تنها در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا امکان‌پذیر است.

 

تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا

تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد در اسپانیا، فرصتی عالی برای ورود به یکی از معتبرترین کشورهای اروپایی است. دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا بین ۱۰ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد و بدلیل کوتاه بودن طول دوره آموزشی، هزینه کمتری نیز درپی دارد. برنامه‌های کارشناسی ارشد در اسپانیا به قدری کارآمد هستند که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی می‌توانند وارد بازار کار کشور اسپانیا شوند. پس تعجبی ندارد اگر بگوییم بیش از ۲۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی هرساله متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور هستند.

بسیاری از دانشگاه‌های دولتی اسپانیا، مانند دانشگاه بارسلونا، برنامه‌های کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. البته به یاد داشته باشید که تعداد برنامه‌های به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا بیشتر است.

اولویت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا، با افرادی است که سن کمتری دارند. اما اگر دچار گپ تحصیلی هستید نگران نباشید، شما می‌توانید با تقویت رزومه تحصیلی خود، شانسی برابر در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا داشته باشید.

 

تحصیل دکتری در اسپانیا

تحصیل مقطع دکترا در اسپانیا در تمامی دانشگاه‌های برتر این کشور امکان‌پذیر است. تحصیلات دکترای تمام‌وقت در اسپانیا حداکثر سه سال طول می‌کشد. البته امکان تمدید این دوره برای ۲ سال دیگر نیز میسر است. به‌شرط این‌که هیئت‌علمی دانشگاه درخواست شما را تأیید کند. برنامه‌های دکترا در اسپانیا توسط استادهای دانشگاه و هیئت علمی نظارت می‌شوند. اگرچه بیشتر دوره‌های دکتری در اسپانیا به زبان انگلیسی است، اما برنامه‌های به زبان اسپانیایی نیز فراوان است.

شرایط تحصیل در اسپانیا

کشور اسپانیا امکان ادامه تحصیل، در تمامی مقاطع تحصیلی را برای دانشجویان فراهم آورده است. برای آشنایی کلی با شرایط تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی در اسپانیا، خواندن مطالب زیر را از دست ندهید. جالب است بدانید در تعدادی از دانشگاه‌های مشهور اسپانیا، از هر 4 نفر دانشجو، یک نفر غیر اسپانیایی است.

 

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی

برخی از مهم‌ترین شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا در هر یک از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی امکان‌پذیر است.
  • برای تحصیل کارشناسی در اسپانیا باید مدرک زبان اسپانیایی یا انگلیسی داشته باشید البته امکان تحصیل بدون مدرک زبان نیز وجود دارد.
  • برای تحصیل کارشناسی در اسپانیا بهتر است حداکثر 26 ساله باشید.

 

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا، به زبان انگلیسی یا اسپانیایی و یا ترکیبی از این دو انجام می‌گیرد.
  • برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا، نیاز به ارائه مدرک زبان اسپانیایی یا انگلیسی نیست، صرف داشتن دانش مکالمه در هر یک از این زبان‌ها، به خصوص اسپانیایی کفایت می‌کند.
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا بدون آزمون ورودی صورت می‌گیرد.
  • طول دوره‌های کارشناسی ارشد، بستگی به نوع رشته انتخابی می‌تواند متفاوت باشد.
  • تعداد رشته‌هایی که به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شوند، در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر است.

 

شرایط تحصیل در مقطع دکترا

  • تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا رایگان است.
  • برای ورود به دوره دکترا عموما آزمون ورودی وجود ندارد.
  • برای تحصیل در مقطع دکترا بهتر است مدارک زبان معتبر داشته باشید اما امکان تحصیل بدون مدرک زبان نیز وجود دارد.
  • دوره دکترا پژوهش محور است.
  • با داشتن پیشینه علمی و عملی خوب و ارائه رزومه مناسب، می‌توانید از انواع بورسیه در کشور اسپانیا بهره‌مند شوید.
  • مدارک فارغ التحصیلان از دانشگاه‌هایی که در سایت وزارت علوم ایران، به عنوان دانشگاه ممتاز و خوب معرفی شده، بدون هیچ مانعی مورد تایید وزارت علوم ایران است.